Towards the introduction of the teaching of technical English in Technical education in Cameroon: Pre-requisites and Prospects

~ Innocent Fasse Mbouya, University of Douala, Cameroon
~ Alain Flaubert Takam, University of Lethbridge, Canada

ABSTRACT. This study is a follow-up of three previous ones by the same authors. The first one culminated in a language-in-education policy article in 2018. The second study (2022) revisits student, parent and teacher attitudes to, and practices of, English Language teaching and learning in Cameroon Technical Education. It strongly recommends the development of English Language teachers’ capacities in technical education (TE) to teach ESP. The third led to a paper focussing on the achievements, constraints and perspectives of the teaching of English in TE (in press), underscoring the necessity of introducing English for Specific Purposes (ESP) in TE. The present work, which draws from interviews with pedagogic inspectors and the analysis of key relevant documents, proposes steps towards an effective introduction of ESP in TE by outlining general guiding principles for key areas, such as syllabus content, teacher training, integration of competence-based approaches, and didactic material. The study takes into consideration the current education orientation law, existing TE curricula, and prevailing teacher training policy and programmes which include the socio-economic context of Cameroon. The authors understand that each of the aspects addressed should generate more detailed studies.

RÉSUMÉ. Cette étude fait suite à trois précédentes réalisées par les mêmes auteurs. La première a abouti à un article sur la politique linguistique en éducation en 2018. La seconde étude (2022) réexamine les attitudes et les pratiques des élèves, parents et enseignants quant à l’enseignement /l’apprentissage de l’anglais dans l’enseignement technique (ET) au Cameroun, recommandant fortement le renforcement des capacités des enseignants d’anglais à enseigner l’AdS. La troisième, portant sur les réalisations, les contraintes et les perspectives de l’enseignement de l’anglais dans l’ET (sous presse), souligne la nécessité d’introduire l’anglais de spécialité (AdS) dans l’ET. Le présent travail, s’appuyant sur des entretiens avec des inspecteurs de pédagogie et l’analyse de documents clés, propose des mesures pour une introduction efficace de l’AdS dans l’ET. Elle propose des principes directeurs généraux pour les programmes, la formation des enseignants, l’intégration de l’approche par compétences et le matériel didactique. L’étude considère la loi actuelle sur l’orientation de l’éducation, les programmes de l’ET, la politique et les programmes de formation des enseignants, y compris le contexte socio-économique du Cameroun, chacun des aspects abordés devant conduire à des études plus détaillées.

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