Chinese Student Newcomers’ Transition to a Canadian Postsecondary EAP (English for Academic Purposes) Program: Bicultural Responses and Acculturation

Chuanmei Lin, McGill University
Cameron Smith, University of Ottawa

Abstract

The study investigated the cultural and linguistic lived experiences of Chinese international student newcomers in a Canadian postsecondary English for Academic Proposes (EAP) program. This article aims to explore Chinese students’ transition trajectories within an educational institution in Canada. As Chinese English learners are immersed in Canadian tertiary education settings, their assumptions about knowledge and culture will be challenged, impacting their identities and learning trajectories. Experiences of integration can be positioned across a continuum of bicultural practices, favouring the home or host cultures, depending on how newcomers select and respond to the acculturation process. In this study, we argue that Chinese-dominant biculturalism is one type of response to the host culture by students who have limited English proficiency and little contact with the larger Canadian society. On the other hand, Canadian-dominant biculturalism is another response type that marks an ongoing adjustment of identity loss, transformation, and reclamation, which involves a process of transforming identity between the initial feelings of loss and final reclamation as participants work through experiences of marginalisation. Our findings contribute to a better understanding of Chinese students’ trajectories and have implications for how home and host institutions can support these students as they embark on their studies internationally.

Résumé

Cette étude a porté sur les expériences culturelles et linguistiques vécues par les étudiants internationaux chinois nouvellement arrivés dans un programme postsecondaire canadien d’anglais sur objectifs universitaires. Cet article vise à explorer les trajectoires de transition des étudiants chinois au sein d’un établissement d’enseignement au Canada. Au fur et à mesure que les apprenants chinois s’immergent dans l’enseignement supérieur canadien en anglais, leurs hypothèses normatives sur les connaissances et la culture sont remises en question, ce qui a un impact sur leurs identités et leurs trajectoires d’apprentissage. Les expériences d’intégration peuvent être positionnées sur un continuum de pratiques biculturelles, favorisant la culture d’origine ou la culture d’accueil, en fonction de la manière dont les nouveaux arrivants choisissent et réagissent au processus d’acculturation. Dans cette étude, nous soutenons que le biculturalisme à dominante chinoise est un type de réponse à la culture d’accueil par les étudiants qui ont une maîtrise limitée de l’anglais et peu de contacts avec la société canadienne dans son ensemble. D’autre part, le biculturalisme à dominance canadienne est un autre type de réponse qui marque un ajustement continu de la perte, de la transformation et de la récupération de l’identité, ce qui implique un processus de transformation de l’identité entre les sentiments initiaux de perte et la récupération finale au fur et à mesure que les participants travaillent à travers des expériences de marginalisation. Nos résultats contribuent à une meilleure compréhension des trajectoires des étudiants chinois et ont des implications sur la manière dont les établissements d’origine et d’accueil peuvent soutenir ces étudiants lorsqu’ils entreprennent leurs études à l’étranger.


2023 • Vol. 7(1) • 68 – 86 • ISSN 2561-7982 •

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