Teacher Candidates of French as a Second Language and the Construction of a Professional Identity

Josée Le Bouthillier, Second Language Research Institute of Canada, University of New Brunswick
Paula Lee Kristmanson, Second Language Research Institute of Canada, University of New Brunswick

Abstract

This article focuses on a qualitative case study of linguistic support sessions for French second language teacher candidates in an initial teacher education programme in Eastern Canada. The overall purpose of the study was to explore the impact of these sessions on the participants’ linguistic competence and confidence. In particular, this article examines one such impact: the construction of a linguistic and professional identity. Through the analysis of focus group transcriptions, findings related to the concept of identity are shared in order to shed light on the potential of these sessions beyond simply language improvement. The article concludes with a discussion of the possible implications of this study for FSL teacher recruitment and retention.

Résumé

Cet article porte sur une étude de cas qualitative des séances de soutien linguistique destinées aux candidats à l’enseignement du français langue seconde dans un programme de formation initiale des enseignants dans l’Est du Canada. L’objectif général de l’étude était d’explorer l’impact de ces séances sur les compétences et les aptitudes linguistiques des participants. En particulier, cet article examine l’un de ces impacts: la construction d’une identité linguistique et professionnelle. Grâce à l’analyse des transcriptions des groupes de discussion, les résultats liés au concept d’identité sont partagés afin de mettre en lumière le potentiel de ces sessions au-delà de la simple amélioration linguistique. L’article se termine par une discussion sur les implications possibles de cette étude pour le recrutement et la rétention des enseignants de FLS.


2023 • Vol. 7(1) • 52 – 67 • ISSN 2561-7982 •

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

css.php