When Linguistic Identity and Language Choice Diverge: Francophone Youth in a Minority Setting Embrace their Francophonie and Still Prefer to Speak English

Nico Geraldine Garzon, University of Alberta
Elena Nicoladis, University of British Columbia

Abstract

Sociolinguists have long noted that for a language to survive, young people must speak it. In English-majority settings in Canada, young people in francophone schools often choose to speak a lot of English. The purpose of the present study was to better understand why francophone students speak English so often, focusing particularly on the role of francophone schools, linguistic identity (LI), and future selves. Junior high and high school students in francophone schools participated in focus groups to provide us with information about students’ perception of their languages and the existence and range of linguistic identities. We expected to find that LIs are a strong indicator of feelings toward a language and therefore use. The results of this study showed that the youth embraced their francophone identity and yet still admitted to speaking a lot of English. The youth recognized the contradiction, attributing their francophone identity to feelings of belongingness to the francophone community (particularly schools), rather than the use of language. The results of this study could inform best practices at schools to support the vitality of languages in minority settings.

Résumé

Selon les sociolinguistes, les jeunes doivent parler une langue pour qu’elle survive. Dans les milieux à majorité anglophone du Canada, les jeunes qui assistent aux écoles francophones choisissent souvent de parler beaucoup d’anglais. L’objectif de ce projet de recherche était de mieux comprendre pourquoi les élèves francophones parlent tant d’anglais, en nous concentrant particulièrement sur trois variables : le rôle des écoles francophones, l’identité linguistique (IL) et le futur soi. Des élèves inscrits dans des écoles secondaires francophones ont participé à des groupes de discussion afin de nous renseigner sur leur perception de leurs choix de langues ainsi que sur l’existence et la diversité de leurs identités linguistiques. Nous nous attendions à trouver que les ils soient un indicateur fort des sentiments envers une langue et donc envers son utilisation. Pourtant, les résultats de cette étude ont montré que les jeunes s’approprient leur identité francophone, tout en admettant qu’ils parlent beaucoup d’anglais. Les jeunes ont reconnu la contradiction, attribuant leur identité francophone aux sentiments d’appartenance à la communauté francophone (l’école francophone, en particulier) plutôt qu’à l’usage de français. Ces résultats contribuent à la construction des pratiques des écoles pour soutenir la vitalité des langues en milieu minoritaire.


2023 • Vol. 7(1) • 30 – 51 • ISSN 2561-7982 •

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